Rabu, 30 Julai 2008

Gerabak Wanita

2 minggu lepas kawan aku datang atas urusan kerja.
Oleh kerana ini pertama kali dia datang ke Jepun,jadi aku pun bawa jalan2 dekat2 sini je lah..
Dengan apa?Naik keretapi le apa lagi..Bila lagi nak merasa sistem pengangkutan Jepun yang bagi aku 'efisien'.
Sampai ke JR Osaka Station,aku pun tunjuk kat tulisan pada lantai tempat menunggu keretapi.
Ada tulisan," 'jyousei senyou syaryou' = gerabak untuk penumpang wanita sahaja"
Gerabak ini dikhususkan untuk penumpang wanita,waktu puncak iaitu lebih kurang jam 7:00~9:30 pagi & 17:00~21:00..
Walaupun macam2 pendapat diterima,tapi boleh juga mengelakkan kes2 raba,mengendap menggunakan kamera di kasut dan lain2 di sini..kan??
Kawan aku kata,kalau Jepun yang bukan negara Islam pun dah cuba buat,kenapa bila kat Malaysia,negara Islam orang pandang pelik pulak???
Aku pun..hmmmmm....kenapa ek??

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hehehe aku pernah naik gerabak tu dgn hubby in weekend! kelakor gak ..tp it is very convenient for pregnant woman coz tayah nak bersesak2 time rush hour !org laki takleh naik gerabak ..leh susume aa buat gerabak camtu kat mesia !

-mai yori-