Ahad, 28 September 2008

Ifthar di Kobe




Minggu lepas aku tunaikan hajat kawan2 yg nak melawat Kobe & Masjid Kobe.
Ya, Kobe terkenal antaranya kerana Gempa bumi Hanshin Awaji sekitar 1995.Alhamdulillah,masjid tersebut masih tegap berdiri walaupun selepas perang tahun 1945 (ada keretan akhbar yang menunjukkan sekeliling padang jarak padang terkukur) dan gempa tahun 1995.

Kobe bandar pelabuhan,jadi budaya luar banyak yang sampai di sini dahulu.Di sini banyak terdapat kedai2 feseyen,makanan luar dan juga bangunan2 yang bercirikan budaya daripada luar.

Dah berpuas berjalan,kami sampai ke Masjid Kobe untuk solat Asar.Oleh kerana waktu Maghrib pun bakal tiba kurang daripada sejam,kami mengambil keputusan untuk tunggu sahaja sehingga selesai solat Maghrib di sini.Selepas solat Asar aku keluar kejap nak menjenguk kalau2 restoran Pakistan yang tak jauh daripada Masjid tu buka.Boleh juga makan malam di situ sebelum balik,hajatnya.

Tengah sibuk2 aku nak sarung sandal,terdengar laungan daripada dalam dapur masjid,"Sister, please wait after Ifthar"(Tunggulah sehingga selepas berbuka).Ada brader Pakistan tengah pegang senduk pandang aku.Diorang tengah masak untuk berbuka rupanya.Lepas aku jawab aku nak keluar beli barang & datang balik,dia puas hati dan sambung balik aktiviti di dapur masjid.

Sempat juga satu mamat Mat Salleh tegur aku tanya dari mana.Lebih kurang ini ler perbualan kami..
Mat Salleh : Salam.Where are you from?

Aku : Salam.I'm from Malaysia.

Mat Salleh :Ohh Malaysia.Which state?

Aku : Kedah.

Mat Salleh:Really.So it is Pas then..

Aku :(Blurrr) Sorry?

Mat Salleh :PAS win the election,right?So you are from PAS state.How is Anuar?

Aku :Wow, you know so much.I kind of lost when it comes to politics..(sengih je)..Are you working here

Mat Salleh :Yep,I am Yahya by the way.From Australia..

Aku :Nice to meet you..

Tak sangka pulak jumpa Aussie Muslim kat sini.Nama Yahya pulak tu,ingatkan nama ala2 Mat Salleh ler tak?

Kat sini Zakat Fitrah 1500 yen/seorang,lebih kurang RM48.00.Cara bayarnya pun lain sikit daripda Malaysia.Imam hulur je sampul kat aku,maka aku niat dan masukkan bayaran.Dia tak tengok pun berapa aku bayar.

Kat atas sementara menanti waktu berbuka,ramai muslimah pelbagai bangsa berkumpul.Sebelum tu ada kelas agama yang mana ada Jepun yang hadir.Baguslah,bertambah sikit umat.Sambil tolong2 angkat juadah sperti buah2,kurma & sedikit cucur,kami menunggu waktu berbuka ramai2.Ada yang bawa jus dan air botol.Aiseh,menyesal tak beli apa2 tadi.Kalau tidak dapat juga peluang menjamu orang berbuka..Aku fikir,ini barulah betul menjamu orang berbuka,bukan menjamu orang makan malam (sebab orang dah berbuka & solat di rumah dulu)atau moreh.



Lepas solat Maghrib jemaah ada juadah lain pulak rupanya.Ada nasi beriani & nan.Lain sikit sebab diorang letak kentang dalam nasi beriani tuh..Sedap,alhamdulillah.Satu lagi,korang nak tahu..Budaya bersalam bila jumpa orang ni rupanya,orang Nusantara (?) je yang buat..Kenapa aku cakap camtu?Sebab bila jumpa orang,kebanyakan orang negara lain bagi salam je,tapi orang Malaysia & Indonesia lepas bagi salam akan hulur tangan bersalam.Hmm..ni sekadar pemerhaian aku je,tak pasti ler betul ke tak...



Selamat Berpuasa..

2 ulasan:

Unknown berkata...

kalau pak2 arab tu siap peluk2 mwahs2 kat pipi yg sama mahram le bukan yg tak halal :D

~iFsYudz~ berkata...

ello assalamualaikum..
natsukashii na, aku pernah baito kat kedai halal depan masjid kobe hihi..dah keja pun leh baito laie..ko brp lama lagi kt situ ?