Ahad, 7 September 2008

Ramadan datang lagi..


Alhamdulillah,aku dapat lagi bertemu Ramadan tahun ini.

Mulanya aku fikir tahun ini tak dapat langsung berpuasa dengan mak ayah.

Tapi Yang Maha Esa dah tentukan,dapat juga aku balik 30 Aug ~ 3 Sep hari tu.

Merasa juga bersahur dengan keluarga,pergi pasar Ramadan,dengar azan & selawat drp Masjid,berterawikh dengan mak...

Ohh ya,ni gambar New Kids in da House aku...heheh..namanya,yang aku rasa kreatif pulak mak aku ni..'Pok Pok Serendah'..Pok kerana badan bertompok..Serendah sebab dia renek,rendah je,tak ada kaitan lahir kat Serendah pon..hehehe..


Malam 3 Sep,tanpa sempat berbuka di rumah sbb kapal terbang pukul 9 drp Alor Setar.Alhamdulillah dan terima kasih mak..bekalkan aku dengan nasi..Terharu aku tengok 'ai kometeru bento'..nasi putih,sambal ikan & peria goreng tu..Rasa sayang nak makan,rasa nak bawa balik Jepun...Tapi perut lapo..kang sampai jepun basi pulak.Membazir pulak kan..

Sampai di KLIA,pusing2 sekejap sempat pulak bertembung pulak dengan Tengku Mahkota Pahang,masuk ke kedai buku tingkat 5 tu.Bila nak turun eskalator ke Imigresen,tetiba ada awek2 menjerit,'Akak!!!'..sambil aku dengar bunyi benda jatuh belakang aku.Rupanya ada beg yg tgh menggelongsor ke arah aku.Nasib baik aku sempat sampai bawah dan mengelak.Kalau tak,mungkin malam tu tak balik Kansai.
Apa pun aku nak cerita pengalaman aku bersahur 20,000 kaki di atas...Oleh kerana aku tak pernah terfikir MAS akan buat persiapan untuk sahur,maka aku pun beli burger McD 2 biji..Satu untuk sahur,satu untuk berbuka nanti....Bukan apa,kalau korang nak tahu,bila aku balik selalunya penerbangan MAS KUL-KIX,KIX-KUL banyaknya Jepun yang naik sebab kongsi dengan ANA.Jadi,takkan kerana aku sorang dia nak hidangkan makanan pukul 3 pagi (perkiraan aku waktu sahur ikut Osaka)..Selalunya sarapan pagi dalam pukul 5 pagi..Tambahan pulak aku pandang sekeliling pramugari2 bertugas semuanya non-muslim,sempat nampak seorang je pramugara Melayu berdasarkan tandanama..
Tengah aku layan filem,tetiba ada seorang pramugara datang tanya,'Cik puasa ke esok?'Aku pun angguk dan tanya Imsak pukul berapa..'Nanti kapten umumkan Imsak pukul berapa,dan saya akan bawa makanan...Omlette atau Nasi Lemak?''Nasi lemak' aku jawab..
Tunggu punya tunggu dah pukul 4 pagi,mana makanan sahur & pengumuman Imsak nya?Dalam 4:15,pramugari datang hantar makanan aku.Aku buka tingkap gelap lagi..Tawakkal lah sahur..Tengok pramugara kat stesen dia pun tengah dok mengunyah lagi..Lepas 20 minit aku pun pi gosok gigi & berwuduk..Kat luar tengok gelap lagi..
Dalam pukul 5,diorang dah mula nak hidang sarapan untuk orang lain.Pramugara yang bertanya aku malam tadi lalu,aku pun tanya Imsak sebenarnya pukul berapa..'A ah,dah Imsak..'
Aikk????Jawab pun cam nak tak nak jer...Takperlah..Aku pun solat Subuh...Dalam hati berdoa harap2 waktu aku makan tadi masih belum Subuh..

3 ulasan:

Pocket berkata...

selamat berpuasa buat anda di perantauan, sementara anda disana berbuka ngan
sushi
salmon
ikan bakar ngan aji pong cili api:)
(Dah tak ingat dah nama ikan tu.. hahahah
kami disini berbuka ngan seri muka, ayam percik dan nasi kerabu.
heheheh

tak per.. sikit jer lg :)

~iFsYudz~ berkata...

Slamat posa bebeh...
how r u?
balik raya tak?
aku tag ko tau, jgn lupaa....
daaaa
Assalamualaikum!

Unknown berkata...

hehe aku pon tag ko gak jgn lupa!kira ko buat sekali harung dgn tag syuds la :p