Jumaat, 6 Februari 2009

Palestine, Apa peranan kita?

Salam.

Hari Selasa baru2 ni, opis kami menjemput Ustaz Ridzuan datang bagi ceramah.Inilah yang membuatkan aku rasa sayang nak tinggalkan opis aku sekarang,sebab selalu diadakan ceramah dan majlis2 Agama lain.



Untuk pengetahuan korang, Ustaz ni baru jer balik drp Rafah.Dia cerita macam mana kesengsaraan saudara2 kita di sana hasil drp bom fosforus,daripada umur beberapa bulan je sampai kepada orang dewasanya.Semuanya tabah menghadapi cabaran.Dapat juga jumpa pemimpin2 Hamas di sana,walaupun dalam perang,mereka sangat berbesar hati bantuan yang diberikan & masih cuba memberikan layanan terbaik kepada tetamu.Mereka ditempatkan di hotel,walaupun ustaz & rombongan minta nak ke hospital.Tapi tidak dibenarkan kerana itulah sasaran utama Israel.Hotel tersebut menempatkan ramai wartawan,jadi Israel tak nak menjatuhkan imejnya dgn mengebom hotel yang penuh dgn wartawan!



Dia berterima kasih ke atas sokongan kita walaupun sekadar mengadakan demonstrasi atau tunjuk perasaan cam yang terpampang di dada akhbar.Cuma yang Ustaz ingatkan,derma2 yang diberi oleh orang ramai mungkin tak sampai ke tangan yang sepatutnya.Kerana Israel memerangi Hamas,tapi kutipan seluruh negara kita ke Fatah!Kata Ustaz,sekarang musim sejuk.Dia pi pun dah pakai 3~4 lapis pun terasa sejuk.Selalu dia nampak saudara2 Palestine kita,mengutip sampah2 dan membakarnya,dan berkumpul ramai2 untuk memanaskan badan.Dalam masa yang sama melintas sekali sekala helikopter Apache Israel nak cari mangsa!Teringat aku masa 2 hari sebelum keluar rumah kat Jepun masa belajar dulu,dan tidur tak ada heater masa musim sejuk.Berbekalkan hanya selimut sekeping,memang terasa beku!Aduhai saudara2 Palestine ku.



Apa yang kita boleh bantu?Bagi aku, boikot produk2 Israel adalah antara sokongan yang boleh aku tunjukkan.Selain itu,menulis dalam blog ni pun (walaupun aku tak rasa ramai yang singgah) salah satu cara aku nak menolong.kengkawan sekelian mari kita doakan saudara2 kita di Palestine sana!



P/s : Gambar tu menunjukkan mafla yang aku beli pada Ustaz.Ustaz bawa balik daripada Gaza.Tulisannya maksud lebih kurang, "Gaza milik kami mutlak"

Tiada ulasan: