Ahad, 28 Jun 2009

Bos aku & falsafahnya

Salam.
Lama tak kemaskini blog.
Tetiba pagi ini teringat apa yang GM aku cerita masa dia datang business trip.
Selama ini aku tak pernah sembang2 biasa dengan dia, selalu report pasal kerja saja.
Orangnya kecik ajer, tapi kalau bab ilmu pasal kerja dia tak lokek untuk ajar kalau kita tanya.

Kalau angin dia tak elok, memang kena sembur kalau itu salah kita.Tapi, kalau dalam mesyuarat dia akan pertahankan anak buah dia, balik opis...masuk bilik dia baru dia 'basuh' cukup2.Ok lah kan, dia tak memalukan anak buah dia depan orang lain.Bagi aku, tak ramai orang atasan drp kalangan orang kita boleh macam itu.

Masa dia datang tu, dia ada tanya cemana keadaan aku kerja kat Jepun.Aku kata setakat ini ok,cuma aku tak dapat nak belajar cemana yang dia nak.Dia kata, dia faham kekadang Jepun ni suka gak kedekut ilmu.

Apa yang dia ajar, bos kena banyak bersabar & rajin ajar anak buah.Tapi masa yang sama kena biarkan anak buah buat sendiri dan buat salah.Bila salah baru tunjuk kat mana dia buat salah.Sebabnya ilmu seorang bos yang dah lama bekerja takkan sama dengan anak buah yang baru 6 tahun kerja (aku ler tuh).

Lagi satu dia kata, kekadang orang ni tak pandai nak buat keutamaan dalam hidup.Contohnya tang kereta.Apa yang terkini atau mahal pada kereta dia?'Sound system'...'Make-up kereta'...
Tapi tayar...kalau boleh beli 2nd hand,harga murah...Aku fikir betul gak.Itu trend org Melayu tambah lagi yang muda-mudi nih...Dia kata banyak yang abaikan bab-bab keselamatan ni.Macam mana boleh bawa keluarga,kawan2 dalam kereta cenggini???

Baju bagi dia tak perlu berjenama.Tapi kasut, biarpun mahal,janji sedap pakai. walaupun kita mampu beli 1 jer..Kerana kot mana pun bila sedap pakai,kasut tu juga kita bedal.Satu lagi, kalau beli kasut murah cepat rosak,dah berkali2 beli tak ke campur2 semua mungkin sampai satu harga kasut mahal yang kita pakai lama????

Tiada ulasan: