Khamis, 19 Februari 2015

My journey to the West (Europe) - Kembara ke Eropah

   Dah dekat setahun berlalu, tapi masih teringat lagi macam2 perasaan masa kat Eropah ni.
Tema kembara saya dan 2 lagi rakan kali ini adalah, " jalan2 sambil ziarah kawan2 kat sana".

   Route asal yang kami rancang/ambik adalah seperti berikut:

Kul -> Dubai -> Amsterdam (Netherlands) -> Brussels (Belgium) -> Munich (Germany) -> Vienna (Austria) -> Paris (France) -> Dubai -> Kul


My Europe tour route map


   Kalau melihatkan route di atas, agak jauh juga perjalanannya.Memandangkan trip ini, masa terhad: kami berjalan dalam 12 hari termasuk travelling day, dan bajet sedang-sedang ajer.Bagi yang berpengalaman dan dok rajin study route, memang nampak macam tak kena jer route di atas (unless you have lots of budget and time to travel) terutama daripada Vienna ke Paris balik.

  Even my friends did ask, what was I thinking when buying flights ticket coming from Amsterdam and go back through Paris? Alasan saya mudah jer, tak fikir apa2 pun, beli dulu tiket dan kemudian kita fikirlah cemana nak jayakan rancangan berjalan ni...hahahah

   Satu lagi, kenapa saya ambik transit flight instead of direct flight?

1) Masa tu Emirates ada promotion, MH tak ada promotion.
2) Teringin nak naik A380...yes, Emirates use A380 flight to European destination.
3) Saya tak suka/takut naik kapal terbang, terutama yang memakan masa berbelas jam. Jadi transit seolah-olah bagi saya "rehat di darat" untuk seketika.
4) Lama tak pergi Dubai International Airport.Kali terakhir saya ke sana pada 2009, itu pun tak sempat merayau-rayau dalam tu.

  Jadi trip kali ini, kami menggunakan hampir semua jenis pengangkutan.Kenapa saya kata hampir semua? Sebab tak berpeluang guna feri atau kapal sahaja.Seperti saya katakan pada no. 3) di atas, jadi kawan-kawan terpaksa layan saya mengelakkan naik kapal terbang sebanyak mungkin...hehehe...sorry geng. Instead, I like to travel by train! My dream is to try and travel using all bullet train in the world.Nampaknya setakat ini berjaya naik shinkansen (Jepun) sahaja lah...Oleh kerana Eropah ada jaringan keretapi yang bagus, mai lah kita cuba, ye tak!!!

   Mengenai tarikh pulak, kami pergi drp 25/Apr~7/May.Kenapa?Antara sebabnya nak berpeluang ke Keukenhoff garden di Amsterdam, cuaca tak sejuk sangat dan saya ada cuti seminggu masa ni :) .


Tiada ulasan: