Ahad, 24 Februari 2008

Terasa....

Pagi Sabtu (16/Feb) lepas,aku keluar ke Umeda saja jalan2 sambil cari hadiah hari lahir untuk kawan2 aku.Sampai pun dah dekat tengah hari,aku terus ke tingkat bawah Umeda Station cari2 restoran yang menarik buat alas perut.Kebanyakan kedai penuh dengan 'couple' atau keluarga,maka aku carilah kedai yang aku boleh makan sorang2 atau duduk kat kaunter.Masuk satu kedai makanan Jepun yang boleh tahan,orang pun tak ramai sangat.Duduk 5 minit menunggu ada tempat kosong di ceruk kedai dekat dengan satu keluarga.5 minit kemudian set soba aku pun sampai.Tengah2 makan tu,tetiba pekerja kedai datang tanya,"Cik boleh seorang pelanggan lain duduk makan di sini juga?"
Aku pun tak kisah sangat dan mengangguk.Jadi pekerja tadi pergi ke arah satu makcik.Dah separuh jalan ke meja aku,baru makcik tu perasan,dia bakal duduk semeja dengan 'gaijin' atau 'foreigner',terus dia kata,"tak apalah,saya sanggup tunggu" pada pekerja kedai tu.Agak tersinggung,aku pun teruskan makan.Takut benar dia gamaknya aku tegur dalam bahasa Inggeris ke?
Lepas membeli-belah lebih kurang,aku pun naik keretapi balik.Bila dekat2 keretapi nak jalan,ada satu pasangan dalam lingkungan 40~50 masuk dan nampak tempat di depan aku & di sebelah aku kosong & muat2 untuk seorang satu.Yang si lelaki ambik tempat depan aku,tapi yang perempuan,bila laki dia kata "pi la duduk situ",beria2 menggeleng kepala dan kata berkali2 "tak apa,berdiri pun tak apa".Sekali lagi aku terasa tersinggung.Lepas tu, dia sanggup berhimpit2 kat tempat duduk depan aku tu.Mungkin dia ingat aku tak faham apa yang dia cakap.Dengan rasa geram,aku keluarkan buku yang baru aku beli tadi dan angkat tinggi2 bagi nampak sikit tajuk buku yang bertulis sepenuhnya dalam bahasa Jepun.Lepas perempuan ni nampak tajuk buku aku tu,aku pun nampak dia bisik2 dengan laki dia dan takut2 nak pandang ke arah aku.
Itulah dia perangai Jepun kalau korang nak tahu.Bila aku cerita kat kawan sepejabat,jawapannya sama aje,takut kena tanya dalam bahasa Inggeris.Yang itu pun takut???Ingat semua 'orang luar' cakap Inggeris ke?Ingatkan Jepun yang duduk bandar besar,maju sikit mentalitinya tapi nampaknya yang duduk kampung macam Fukui lagi ramah..hmmm..

3 ulasan:

Pocket berkata...

hey not to forget those days when i entered the dewan kuliah and sat on a bench, all the bench member suddenly either :
having their phone rings which requires them to get out of the seat.
having nature calls which requires them to go to toilet and return to a different seat.
simply irritated with the Gaijin(OrangLuar) existence which requires them to change their seat.

jepun tte... kolot kan...

Tanpa Nama berkata...

yang mengatal gi Jepun buat apa... Jepun nie kang menghampeskan...

Tanpa Nama berkata...

hermmm aku kalau dlm densha mmg slalu bwk buku nihon-go dgn eigo ..tunjuk sket aku bilingual .takpon psg mp3 tidooo!mls nak lyn org jepon yg ampes.

-kemaiwifluv-